Allt för jobbet

Startsidan Forum

På gång - evenemang

Senaste i forumet

Fixar din kommun sommarjobb?
Carina 2010-3-03 2010 15:48
Gå på intervju
ABK 2010-2-26 2010 9:05
Hovslagare
Malin 2010-2-24 2010 19:55
Betyg
Anna 2010-2-22 2010 8:19
Tjänstledigt och prova annat jobb
Ghost 2010-2-17 2010 16:58
Fler...

Veckans fråga

Får du svar när du söker jobb?

Annons

Gå med du också!

Söker du jobb? Vill du visa din profil på ett nytt och unikt sätt?

Söker du personal? Vill du se något nytt och smartare än tidigare?

Vill du marknadsföra dig? Här finns en unik plats för tjänster, evenemang och mycket annat.

Klicka och snart är du också med!

Nyhetsbrev

Nyhetsbrev

Ta emot HTML?

Egen radio på jobbet

Månadens bild

Foto: Peter Nordahl, Nordahl Bild, www.nordahlbild.se, nordahl-bild@swipnet.se, 0708-22 97 24

Hitta jobb

Forum
Välkommen, Gäst
Vänligen Logga in eller Registrera.    Glömt ditt lösenord?
Måste jag klä som regeln?
(1 läser) 1 Gäst
Till sistaNytt ämneSvara på det här inlägget
Rubrik: Måste jag klä som regeln?
Loppan

Måste jag klä som regeln? 1 månad, 2 veckor sedan  
Min arbetsgivare kräver att man är klädd på ett visst sätt på jobbet. Det är inte uniform det handlar om för det hade jag väl fattat. Men vi får inte klä oss helt som vi vill och exempelvis inte ha trasiga jeans eller slitna tshirts eller keps eller mössa inomhus. Man ska följa klädregler. Dom här fanns inte när jag började på jobbet men nu har dom väl tyckt att vi inte ser fina nog ut och så skrivit dessa. Kan man verkligen tvinga folk till detta och vad kan dom göra om man inte gör som dom vill? Kan man få sparken då eller?

Loggad Loggad
  Reply Quote
Carina
Admin
graphgraph
Medlem offline Klicka här för att se användarens profil
Sv:Måste jag klä som regeln? 1 månad, 2 veckor sedan  
Hej,

Att arbetsgivaren kan kräva att man har uniform, profil- eller skyddskläder och liknande som hör till jobbet eller för att det ska vara säkert är alltså självklart.

Exakt lika självklart är det inte att kräva annat, men en arbetsgivare kan kräva att de anställda ska se välvårdade ut. Då blir det i viss mån en tolkningsfråga. Trasiga jeans och sunkiga t-shirts låter spontant inte särskilt välvårdat.

Det beror ju också på vad det är för jobb. Ska man möta kunder så handlar det inte längre om en själv, utan att man är företrädare för sin arbetsgivare och dennes varumärke. Om kunderna kan reagera negativt på hur personalen ser ut så är ju inte det bra för verksamheten. Då kan arbetsgivaren ställa krav. Man är där och gör ett jobb man får betalt för och det är arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet.

Helt glasklart är det dock inte alltid och framförallt kan man säga att en arbetsgivare som vill ställa sådana krav bör skriva ner dem och motivera dem. Kraven måste förstås vara rimliga. Det är till exempel inte rimligt att kräva att en grävmaskinist har kostym, men det är heller inte rimligt av en anställd på ett bankkontor att förvänta sig att få gå i blåställ och gul hjälm.

Finns en facklig organisation på arbetsplatsen så bör arbetsgivaren förhandla med dem innan reglerna blir verklighet och den som söker ett jobb bör givetvis få veta vad som gäller inför anställningen.

Om man inte följer rimliga krav från arbetsgivaren så handlar det nog i första hand om att man kan bli tillsagd, kanske omplacerad, men det finns en risk att bli uppsagd och att det kan anses att arbetsgivaren har grund för det.

Carina
Redaktör på alltforjobbet.se

Loggad Loggad

Reply Quote
Bebo

Fråga: För man inte klä som man vill? 3 veckor, 6 dagar sedan  
Hej
Jag undrar om arbetsgivare har rätt till att inte anställa någon pga att sökande bär på sig slöja?

Vad är viktig för en arbetsgivare utseende eller personlighet/erfaranheter?

Är det inte diskriminering?

Jag vet inte vad jag ska gör eller vem jag ska vända mig till

Loggad Loggad
  Reply Quote
Carina
Admin
graphgraph
Medlem offline Klicka här för att se användarens profil
Sv:Fråga: För man inte klä som man vill? 3 veckor, 6 dagar sedan  
Hej Bebo,

Nej, man får inte hur som helst neka någon arbete för att denne bär slöja. Det är diskriminering.

En arbetsgivare kan dock kräva att man inte bär slöja (eller något annat plagg) av säkerhetsskäl, exempelvis om det finns risk att plagget fastnar i någon maskin, men det har ju inget med utseendet att göra.

Om du har nekats jobb för att du bär slöja kan du vända dig till DO, www.do.se

Lycka till!

/Carina

Loggad Loggad

Reply Quote
Till börjanNytt ämneSvara på det här inlägget
Annons
Annons